Ruch zastąpi prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu. Wojciech Oczko

Nordic Walking

Nordic Walking jest doskonałą formą rekreacji polegającą na energicznym marszu ze specjalnie przystosowanymi do tego celu kijami. Ten rodzaj sportu został wprowadzony po raz pierwszy w Finlandii w latach 20. XX wieku. Stał się on jednym z wielu rodzajów treningu narciarzy biegowych w miesiącach niezimowych. Od roku 1997, kiedy NW został opisany, stał się popularny w innych częściach świata i sukcesywnie wypiera jogging, czy zwykłe spacery.

 

Nordic Walking, bardziej niż inne formy – chodzenie czy bieganie – angażuje niemal 100% mięśni całego ciała. Do marszu angażowane są ręce, stymulowane są mięśnie m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, mięśnie ramion i brzucha. To sprawia, że taki trening jest bardziej wszechstronny, efektywny i bardziej korzystny dla zdrowia, bowiem:

  • rozwija siłę i wytrzymałość ramion oraz ogólną sprawność i kondycję organizmu,
  • pozwala łatwiej pokonywać nierówności terenu, wchodząc, schodząc i trawersując,
  • dzięki temu, że godzinny marsz z kijkami pozwala spalić 400 kcal, ten rodzaj aktywności można z powodzeniem wykorzystywać do treningów mających na celu redukcję masy ciała (zwykły godzinny marsz bez kijków spala tylko 280 kcal),
  • podpora dzięki kijkom zwiększa stabilność podczas marszu,
  • odciąża stawy, redukując nacisk na stawy kręgosłupa, stawy kolanowe i biodrowe, na piszczele oraz stawy stóp i skokowe, a efekt jest podobny do tego, gdy ćwiczymy w basenie (wyporność wody także odciąża stawy),
  • jest nie tylko łatwy do uprawiania dla każdego bez względu na wiek, kondycję czy tuszę, ale też można go realizować przy każdej pogodzie i o każdej porze roku, na każdym ukształtowaniu ziemi: bo i w górach, na terenie piaszczystym, np. na plaży, w wodzie, np. brzegiem morza, nizinami, ale też i w mieście, w miejscu zamieszkania
  • usprawnia układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Dzięki regularnym treningom, sukcesywnie zwiększa się pobór tlenu do płuc, poszerzając ich wydolność,
  • dobrze natleniona krew, dostarcza tlen do wszystkich organów wewnętrznych oraz do mózgu, a to powoduje, że są one lepiej ukrwione i natlenione, co skutkuje lepszą ich pracą,
  • dzięki zaangażowaniu rąk w czasie marszu, następuje złagodzenie napięcia mięśniowego w okolicy barków i karku,
  • rozwija i wzmacnia mięśnie kończyn górnych i dolnych, mięśnie tułowia oraz pośladkowe, jednocześnie modelując sylwetkę,
  • ruchomość stawów górnego odcinka kręgosłupa staje się bardziej elastyczna i ma większy zasięg (widać to wyraźnie np. podczas skłonów),
  • poprawia w utrzymywaniu prawidłowej postawy oraz koordynacji ruchów, a także pomaga w utrzymaniu równowagi i stabilności podczas marszu w trudnym terenie,
  • dzięki temu, że podczas marszu z kijkami stawy nóg i kręgosłupa są odciążone, dyscyplina ta ich nie uszkadza, ani nie ma tzw. tąpnięć bardzo odczuwanych w stawach, a szczególnie w odcinku krzyżowo-lędźwiowym kręgosłupa. Tak się często dzieje np. podczas joggingu, co szczególnie odczuwają jako dyskomfort osoby średnio zaawansowane w bieganiu, a osoby mało aktywne sportowo, nawet jako ból. W Nordic Walking ta sytuacja nie występuje. Dlatego ten rodzaj aktywności fizycznej jest o wiele bezpieczniejszy od biegania,
  • nadmiar tkanki tłuszczowej jest skutecznie spalany, a masa mięśni wzrasta, co sprzyja odchudzaniu i wzmocnieniu mięśni przykręgosłupowych, co jest doskonałą profilaktyką dyskopatii i innych chorób kręgosłupa, na które najczęściej chorują osoby otyłe. Dlatego Nordic Walking jest bardzo zalecany osobom z nadwagą, a nawet mocno otyłym.

Zalecamy rozpocząć uprawianie Nordic Walking regularnie i najlepiej pierwsze kroki z kijkami zrobić w grupie, pod okiem doświadczonego instruktora. Instruktor bowiem, nauczy prawidłowej techniki marszu, skoryguje błędy i pomoże dobrać odpowiednie kijki. Ponadto ten rodzaj aktywności fizycznej może być doskonałym preludium do innych, trudniejszych dyscyplin sportowych, które wymagają lepszego przygotowania fizycznego.

 

 

Serdecznie dziękujemy Firmie JAND
za wieloletnie wsparcie i pomoc w utworzeniu i w administrowaniu naszego serwisu internetowego.
W rewanżu za tę pomoc, Właściciel Firmy JAND Pan Andrzej Skrabek został uhonorowany Tytułem Anioł Filantropii
podczas III edycji Gali Wyróżnień w 2014 roku. Gorąco polecamy profesjonalizm Firmy JAND.